Het StudiedagMenu

Studiedagen zijn voor mij altijd een inspiratiebron: ik hoop er iets nieuws te horen, iets wat ik eigenlijk al wist weer naar boven te halen of op een ander spoor gezet te worden. Door het volgen van studiedagen en opleidingen heb ik mij breed ontwikkeld, heerlijk! Ik houd van diversiteit en out of the box denken en op die manier anderen te inspireren.

Uit ervaring weet ik dat het heel wisselend is of een studiedag inspireert. Hierin speelt vooral mee in hoeverre de dag aansluit bij wat er leeft op de werkvloer en of het onderwerp iets erbij is of juist inzicht en verlichting geeft.

Vandaar dat ik het StudiedagMenu aanbied:
Elke school kiest wat past bij de school en waar het team mee bezig is of mee aan de slag gaat.
Mijn doel is dat iedereen die deelneemt iets meeneemt dat hij/zij morgen gelijk wil gaan toepassen.
Het Menu gaat als volgt in zijn werk:
1. Vooraf vindt er een gesprek plaats met directie, ib en mij.
Hierin bekijken we wat wenselijk is qua onderwerpen en welke vormen passend zijn bij
het team. Het is eveneens van belang of de onderwerpen en vormen ingezet worden
voor teambuilding, persoonlijke ontwikkeling, creatieve ontwikkeling of meer
theoretische achtergrond bieden. We kiezen aan het eind van het gesprek de
onderwerpen uit het Menu.
2. De studiedag geef ik op de afgesproken datum en plaats.
3. Na een maand volgt er een telefonisch/online gesprek. Hierin bespreken we de
beweging die is ontstaan en wat vervolgstappen kunnen zijn.

Wat staat er dan zoal op het StudiedagMenu:
– gedragsverwachtingen en de reactieprocedure                                                                            – trap van bekwaamheid
– kijken door een traumabril                                                         
– check in check out
– pittige klas
– geweldloze communicatie
– het geheim van het oudergesprek
– beelddenken
– copingstijlen ontdekken
– organisatie opstelling
– kindertekeningen analyseren
– catastrofale fantasie en dwingende     voorwaarde
– feedback geven
– dramadriehoek en
winnaarsdriehoek
– het hoofd waarmee je op school
komt
– interactiepatroon

In een dag passen maximaal vier onderwerpen. Ieder onderwerp duurt dan anderhalf uur. Is de wens om langer bij een onderwerp stil te staan, dan kan dat ook en maken we er een dagdeel van. Dit bepalen we in het gesprek vooraf aan de studiedag.